Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

PAP: KDP Warszawa – Berlin przez Gorzów Wlkp.?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
01-12-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-12-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
PAP: KDP Warszawa – Berlin przez Gorzów Wlkp.?
fot. DB AG/Frank Barteld
Dziś w Berlinie odbędą się polsko-niemieckie rozmowy międzyrządowe, poświęcone – między innymi – komunikacji kolejowej między oboma krajami. Polskie propozycje związane z budową KDP do stolicy Niemiec obejmują przedłużenie poznańskiej odnogi linii „Y” do granicy przez Gorzów Wielkopolski.

Polska kolej dużych prędkości od początku miała nie być odizolowanym systemem „wyspowym”, lecz łączyć się poprzez kraje sąsiednie z europejskim systemem szybkich kolei. Wrocławska odnoga linii „Y” ma więc zostać wydłużona w kierunku Czech, a poznańska – do Niemiec. – Chcemy, żeby KDP połączyła Polskę i Niemcy, bo chcemy kontynuować ten projekt, który został już rozpoczęty w Polsce – powiedział w rozmowie z Radiem zet wiceminister infrastruktury Dariusz Klimczak.


Jak powiedział Polskiej Agencji Prasowej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, Polska mogłaby – budując nową linię – upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Odcinek Poznań – Gorzów mógłby bowiem służyć pociągom KDP jadącym zarówno dalej na zachód do Berlina, jak i na północ do Szczecina. Budowa odgałęzienia właśnie w rejonie Gorzowa znacząco poprawiłaby kolejowe skomunikowanie tego miasta, które jest dziś jednym z najsłabiej obsługiwanych przez kolej spośród miast wojewódzkich. O innych inwestycjach mających zmienić ten stan, związanych tym razem z koleją konwencjonalną, piszemy tutaj.

Podróż pociągiem z Warszawy do Berlina trwa dziś nieco ponad 5 godzin. Według zapowiedzi polskiego Ministerstwa Infrastruktury – oraz planu przedstawionego przez Komisję Europejską – do 2040 r. czas ten ma zostać skrócony o ok. 45 minut. Mowa o roku, w którym – według planów – ma już w całości działać linia „Y” z Warszawy przez CPK i Łódź do Poznania i Wrocławia.

Harmonogram budowy nowych odcinków do granicy niemieckiej (przez Gorzów lub w innym śladzie) pozostaje na razie nieznany. Decyzje zapadną po zakończeniu prac nad projektem Zintegrowanej Sieci Kolejowej, planowanym na przyszły rok.

Priorytetem na najbliższe lata ma być jednak modernizacja istniejących linii. Polska delegacja zamierza zaproponować Niemcom koordynację prac przy modernizacji i elektryfikacji ciągu od Piły przez Krzyż, Gorzów i Kostrzyn do Berlina (dawna Królewska Kolej Wschodnia, tzw. Ostbahn). Zmodernizowane miałoby zostać także przejście graniczne Kunowice – Frankfurt nad Odrą, by przestało być wąskim gardłem ograniczającym przepustowość magistrali E20.

Przypomnijmy, że za dwa tygodnie pociągi łączące stolice Polski i Niemiec zaczną kursować częściej. W rozkładzie jazdy pojawi się siódma para pociągów Warszawa – Berlin. Będą one odjeżdżać w równych odstępach co dwie godziny.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego od 2028 lub 2029 r.

Infrastruktura

Modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego od 2028 lub 2029 r.

Jakub Rösler 26 listopada 2025

KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP

Infrastruktura

KOWR odkupiła działkę w Zabłotni, na której powstanie KDP do CPK

Prawo i polityka

Zobacz również:

Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy

Infrastruktura

Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy

Roman Czubiński 28 października 2025

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego od 2028 lub 2029 r.

Infrastruktura

Modernizacja Poznańskiego Węzła Kolejowego od 2028 lub 2029 r.

Jakub Rösler 26 listopada 2025

KZN Bieżanów: Chcemy dostarczyć rozjazdy dla polskiej KDP

Infrastruktura

KOWR odkupiła działkę w Zabłotni, na której powstanie KDP do CPK

Prawo i polityka

Zobacz również:

Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy

Infrastruktura

Polska KDP: Największe trudności – przed rozpoczęciem budowy

Roman Czubiński 28 października 2025

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Infrastruktura

Malepszak: KDP w Polsce na ponad 300 km/h

Łukasz Malinowski 19 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij